به گزارش
اقتصاددریایی، روزهای پایانی هفته جاری، استان هرمزگان میزبان کاروان وفاق در اولین سفر استانی رئیسجمهور در سالجاری خواهد بود. آنطور که خبرگزاریها اعلام کردهاند، زمان سفر رئیسجمهور به هرمزگان برای روزهای ۱۱ و ۱۲اردیبهشت قطعی شده است. به این ترتیب استان هرمزگان روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری میزبان پزشکیان خواهد بود.
برخی رسانهها اعلام کردند که در این سفر استانی ۱۲وزیر و برخی معاونان رئیسجمهور، مسعود پزشکیان را همراهی میکنند. همچنین به نظر میرسد به مانند روال گذشته، سفر برخی وزرا به شهرستانهای مختلف استان نیز در این برنامه پیشبینی شده است. بااینحال هنوز جزئیات بیشتری از برنامه سفرهای اعضای هیات دولت به شهرستانهای هرمزگان رسانهای نشده است.
طی روزهای گذشته برنامههای مختلفی در سطح استان هرمزگان و شهرستانهای این استان برگزار شده است که در آن جمعی از فعالان اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی مسئولان اجرایی به بیان خواستهها و مطالبات خود در سفر استانی رئیسجمهور پرداختهاند. جزیره قشم بهعنوان بزرگترین جزیره ایرانی در منطقه خلیجفارس نیز از این برنامهها مستثنا نبوده است. مدتی قبل بود که حسین امیریتیموری، فرماندار قشم در نخستین نشست خود با اصحاب و مدیران رسانه در این جزیره، اعلام کرد: در آستانه سفر ریاست محترم جمهوری به استان هرمزگان و با همیاری بزرگان شهرستان قشم ۵اولویت را بهعنوان مطالبات بحق مردم انتخاب کرده که آن را به اطلاع ایشان خواهیم رساند. وی از مشکل آبشرب در سطح شهرستان، اهمیت فراهمشدن شرایط تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد قشم در سطح استان، سرعت بخشیدن به ساخت طرح ملی مسکن جوانان، ارتقای سطح بهداشت و درمان و حذف مالیات بر ارزشافزوده بهعنوان مطالبات اولویتدار مردم این شهرستان برای مطرحشدن در این سفر مهم نام برد.
نامهنگاری به سبک مدیرعامل منطقه آزاد قشم
در حالی که بسیاری از مسئولان و فعالان حوزههای مختلف استان و جزیره قشم در گفتوگو با رسانهها به بیان مطالبات و تشریح خواستههای خود در سفر استانی رئیسجمهور به هرمزگان پرداختند، عادل پیغامی، رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، شیوه دیگری را برای بیان مطالبات و اولویتهای قشم انتخاب کرد. او ابتدا نامههایی را خطاب به رئیسجمهور نوشت و در آن به بیان درخواستها و اولویتها پرداخت و سپس برای اجرای برخی پروژههای کلان و زیرساختی در این جزیره از رئیس دولت استمداد کرد.
این اولینبار نیست که مدیرعامل فعلی منطقه آزاد قشم نامهای به رئیسجمهور مینویسد و در آن خواستهها و مطالباتی را مطرح میکند. پیش از این و در دوران دولت سیزدهم نیز عادل پیغامی در مقام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نامههایی را به مرحوم رئیسی در مقام ریاستجمهور نوشته بود. البته در آن زمان بهواسطه ارتباطات شخصی که مدیرعامل منطقه آزاد قشم مدعی آن بود، این نامهها ارسال شده بود و کمتر رسانهای شد. این مرتبه اما شرایط به نحو دیگری پیش رفته است.
در مورد اخیر و در آستانه سفر استانی رئیس دولت چهاردهم به استان هرمزگان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نامهای را خطاب به رئیسجمهور نوشته است و در تصاویر مربوط به متن نهایی این نامه توسط هیچ رسانهای منتشر نشده است، در عوض خروجی روابطعمومی سازمان منطقه آزاد قشم در شبکههای اجتماعی و برخی خبرگزاریها مانند ایرنا، تسنیم، فارس و... به انتشار اخباری یکسان درباره محتوای متن این نامه پرداختهاند. نکته دیگر اینکه این مرتبه هرچند صحبت از یک نامه است، اما خروجی نامه به صورت دوخبر جداگانه تحت عناوین«درخواستهای مدیرعامل منطقه آزاد قشم از رئیسجمهور» و « استمداد از رئیسجمهور درباره فرصت احداث مگاپورت قشم» در رسانهها منعکس شده است.
این شیوه اطلاعرسانی البته با ایراداتی نیز قطعا مواجه خواهد بود. به عنوان مثال در خبر دومی که تحت عنوان استمداد از رئیسجمهور برای فرصت احداث مگاپورت در جزیره قشم در رسانهها منعکس شده، مواردی وجود دارد که امکانسنجی و صحتسنجی آنها موضوعی نیست که در زمانی کوتاه میسر باشد. بهعنوان نمونه «پیغامی» در این نامه به پیشنهاد رسمی سلطان عمان در بهمن۱۴۰۲ برای احداث تونل بین «خصب عمان» و «سوزای قشم» با تأمین کامل مالی از سوی عمان اشاره کرده و آن را گواه بر اهمیت قشم در چهارراه کریدورهای جنوب-شمال و شرق-غرب از نگاه بینالمللی دانسته است. البته بررسی رسانههای بینالمللی کمتر نشانی از پیشنهاد رسمی سلطان عمان را دارد. در نمونهای دیگر پیغامی، جزیره قشم را دارای فرصت بینظیری برای احداث «مگاپورت» معرفی میکند. اینکه توانمندی و ظرفیت احداث مگاپورت در جزیره قشم وجود دارد مسئلهای است که بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بر درستی آن صحه میگذارند، اما بیان چنین موضوعی در قالب یک نامه در آستانه سفر استانی رئیسجمهور بیشتر شبیه به رویافروشی است تا معرفی ظرفیتها و توانمندیهای منطقه.
اولویتهای ۹گانه برای درخواست از رئیسجمهور
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از رئیسجمهور محترم درخواست کرده تا جزیره قشم در برنامه سفر ایشان و در مصوبات مورد عنایت ویژه قرار بگیرد. پیغامی مجموعهای از درخواستهایش را در ۹مورد به عرض دکتر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور محترم رسانده است تا در صورت صلاحدید برای درج آنها در مصوبات سفر استانی دستور مساعد صادر کنند.
۱- یکسوم از جزیره که درحیطه ماموریت منطقه آزاد قرار دارد در نتیجه اقدامات دوسال اخیر بحمدالله به صورت کامل از آبشرب بهرهمندند. خواهشمندم دستور فرمایید کلیه امور آبفای سایر مناطق جزیره قشم به منطقه آزاد قشم واگذار شود تا افتخار رفع مشکل آب دوسوم مردم محروم در قشم نیز نصیبمان بشود. ادامه بحران و تنش آب آشامیدنی مردم شریف قشم زیبنده نیست. امیدوارم با دستور جنابعالی و توفیق خدمتگزاری منطقه آزاد قشم، امید و رضایت عموم مردمِ محروم از آب فراهم شود.
۲- برای پاسخگویی به سههزار متقاضی واجد شرایط در قشم و تامین حداقل پنجاهدرصد هزینههای تامین زیرساخت و آمادهسازی زمین (معادل پنجهمت) و سههزار وام مسکن، خواهشمندم از محل حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم و منابع مالی به نهضت ملی مسکن جزیره قشم، مشابه سایر نقاط کشور دستور اقدام صادر فرمایید.
۳- برای رفع بخشی ازمحرومیتهای شدید جزیره قشم در عرصه بهداشت و درمان، حداقل به ساخت یک بیمارستان توسط تامین اجتماعی و پنج آمبولانس و تاسیس داروخانه هلالاحمر و تامین کادر پزشکی با توجه به آموزشیبودن تنها بیمارستان قشم با ۲۰۰هزار نفر جمعیت و حدود ۵میلیون نفر جمعیت شناور نیاز مبرمی داریم.
۴- برای راه اندازی حملونقل عمومی در جزیره قشم با وسعت ۱۵۰۰کیلومترمربع معادل ( ۲/۲برابر کشور بحرین) لطفا دستور فرمایید حداقل ۱۰واحد اتوبوس و ۲۰عدد مینیبوس خریداری شود.
۵- منطقه آزاد آمادگی تامین پنجاهدرصد از اعتبارات و امکانات برای ساخت یکصدهزار مترمربع فضای آموزشی جدید را دارد تا سرانه فضای آموزشی جزیره قشم به سرانه متوسط کشور نزدیک شود. خواهشمندم در این سفر پرخیر و برکت برای تخصیص پنجاهدرصد باقیمانده دستور مقتضی صادر فرمایید.
۶- منطقه آزاد قشم در حال حاضر ساختِ ۳۰۰کیلومتر اتوبان و ۳۰۰کیلومتر ترمیم روکش جادهها و یکمیلیون مترمربع آسفالت معابر روستایی را در دستور کار و اجرا دارد . استدعا دارم برای تامین قیر رایگان به نهضت جادهسازی نظیر سایر مناطق کشور دستور عاجل صادر فرمایید.
۷- متاسفانه در حال حاضر جزیره مرزی قشم فاقد حتی یکسوله بحران است. خواهشمندم برای تامین حداقلهای ممکن در عرصه پدافند غیرعامل، ایمنی و مدیریت بحران زمینی و دریایی از جمله خودروی آتشنشانی و آتشخواردریایی دستور اقدام صادر فرمایید.
۸- متاسفانه تخلف بارز مدیریت وقت جهادکشاورزی استان در تخصیص زمین شیلاتی از محل ژئوپارک جهانی بیش از هزارمیلیارد تومان خسارت به مردم وارد کرده است. خواهشمندم برای جبران آن دستور اقدام صادر فرمایید تا از ایجاد پرونده و بحران در سطح ملی و بینالمللی ممانعت بهعمل آید.
۹- در این سفر مبارک امیدوارم با دستور قاطع جنابعالی بر اجرای کامل ماده۶۵ احکام دائمی برنامههای توسعه و رفع دوگانگی اداری و حذف ادارات موازی، حداقل با تصویب روش تعیین مشترک مدیران، توسط استاندار محترم و مدیرعامل منطقه آزاد، مشکلات مردم در تحمل دوبار فرآیند اخذ مجوزها پایان پذیرد. بهعنوان نمونه، شیلات یکی از مهمترین عرصههای فعالیت مردم محروم قشم است که متاسفانه فعالیت در آن زمینه باید با انجام فرآیند تکراری و اخذ مجوز از دو اداره موازی صورت پذیرد.
استمداد برای احداث مگاپورت در قشم
مدیرعامل منطقه آزاد قشم همچنین ضمن استمداد از ایشان برای مقابله با تغافل داخلی، نفوذ خارجی و منافع مافیایی، پیرامون توسعه کریدورهای حملونقل، با توجه به وجود عمیقترین سواحل ایران در قشم و فرصت بینظیر برای احداث «مگاپورت»، خواستار تبدیل آن جزیره به قطب لجستیکی و دریامحور کشور شد. در این نامه با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران نیازمند خلق فرصتهای تازه در مسیر عبور از ناترازیهاست، آمده است: همانگونه که مسئله «کریدورها» بارها مورد تأکید و اهتمام رئیسجمهور محترم قرار گرفته، برخورداری از پتانسیل «کریدورهای دریاپایه» از مهمترین فرصتهای پیشروی اقتصاد و امنیت ایران در سالهای آینده است که از مزیتهای بیبدیل برای تقویت امنیت و اقتصاد ملی در سالهای آینده بهشمار میرود.
پیغامی در این نامه خطاب به رئیسجمهور محترم، به پیشنهاد رسمی سلطان عمان در بهمن۱۴۰۲ برای احداث تونل بین «خصب عمان» و «سوزای قشم» با تأمین کامل مالی از سوی عمان اشاره کرده که به گفته وی، گواه بر اهمیت قشم در چهارراه کریدورهای جنوب-شمال و شرق-غرب از نگاه بینالمللی است. وی با اشاره به ضعف بنادر فعلی کشور در پذیرش کشتیهای اقیانوسپیما به دلیل محدودیت عمق (حداکثر ۱۷متر)، از اروند تا چابهار، تأکید کرد: این محدودیت باعث انتقال بار ایران به بنادر کشورهای همسایه، افزایش حداقل سهمیلیارد دلار هزینه سالانه، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و در نهایت رشد تورم شده است. مدیرعامل منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: برخلاف سایر نقاط، سواحل جزیره قشم از ظرفیتهای طبیعی استثنایی برخوردارند. بندر شهید کاوه با عمق آبخور ۲۳متر و نقاطی در ساحل جنوبی جزیره با عمق بیش از ۴۰متر، فرصت بینظیری برای احداث «مگاپورت»، بدون نیاز به هزینههای سنگین لایروبی و ساخت موجشکن فراهم کردهاند. او با انتقاد از ادامه بیتوجهی به این ظرفیت طلایی، نقش عوامل داخلی سودجو و نفوذ خارجی را در این غفلت موثر دانسته و خواستار عزم جدی دولت برای مقابله با این موانع شده است.